Estas en » Kobaya Trips » Inicio

Wednesday 26 de March de 2008, 10:39:21
Intent Ascensió Vignemale
Tipo de Entrada: RELATO | 2 Comentarios

Hivernal en solitari amb ascensiĂł al Pique Longue i propers des de Pont d’Espagne (Cauterets) amb 2 jornades d’aproximaciĂł en els refugis d’Oulettes de Gaube i Bayssellance. Retirada desprĂ©s de la primera jornada per una lessiĂł.

Des de que al setembre de l’any passat el company Toni i jo vem pujar al TaillĂłn i vem veure la vista del massĂ­s del Vignemale, no me’l vaig poder treure del cap
i quan comences a planificar l’excursiĂł encara t’agafen mĂ©s ganes d’anar-hi
i aquĂ­ estic escrivint

Em vaig reservar tota la setmana santa d’aquest 2008 per a fer-lo, desprĂ©s d’estar planificant-lo força temps i gastant-me els quartos en material que em feia falta. No vaig trobar quĂČrum per acompanyar-me aixĂ­ que vaig anar-hi tot sol, tot sigui per no quedar-me a casa

Hi han vĂ ries opcions possibles per arribar-hi i depenent l’ùpoca de l’any / condicions. Primerament valorava com a millor opciĂł la ruta que surt des de Gavarnie passant per la vall d’Ossoue, perĂČ en Ăšpoques hivernals hi ha un gran risc d’aluds i a l’anar tot sol, no em feia gaire grĂ cia jugar-me-la. Igualment el refugi on s’arriba, el de Bayssellance no estĂ  guardat en aquestes dates (encara que estĂ  obert).

AixĂ­ doncs vaig escollir una ruta mĂ©s llarga perĂČ mĂ©s “amable”. Primerament aniria fins al refugi de les Ouletes (guardat) per admirar la famosa cara nord del Vignemale. Posteriorment aniria cap a Bayssellance via Ourquette d’Ossoue i des d’allĂ  podria atacar els cims creuant un dels Ășltims glacials del Pirineu: el d’Ossoue. Tot aixĂČ en un mĂ­nim de 4 dies.

La ruta surt des de Pont d’Espagne (carretereta des del poblet de Cauterets). Jo vaig arribar a Cauterets via TĂșnel de Bielsa-Arreau-Col d’Aspin-BagnĂšres-Lourdes-Cauterets (volia passar del Col du Tourmalet perĂČ estava tancat). AixĂ­ doncs 7 horetes de cotxe des de Barcelona, amb magnifiques vistes de la part francesa (i sense peatges). Sortia a les 3 del matĂ­ i a les 11 mĂ©s o menys començava a caminar direcciĂł refugi de les Ouletes. Fotos de la part francesa:

A Pont d’Espagne es deixa el cotxe i em va costar uns 5€ els dos dies. Des d’allĂ  li fem una ullada al famĂłs pont, reculem una mica i comencem a fer via pel GR-10 direcciĂł al Llac de Gaube. Força gent per fer la rutilla fins al llac amb raquetes.  TambĂ© hi ha un telecadira que surt des de Pont d‘Espagne fins al llac, estalviant-nos els primers 300m de desnivell. Jo pel GR-10, que si no es pateix una mica no hi ha recompensa
força gel en aquesta part boscosa.

Arribant al llac, primeres vistes de la cara nord del Vignemale
.impressionant. S’oblida la matinada a les 3 del matĂ­ i les 7 horetes de cotxe. Em poso les piles per arribar al llac. Una vegada allĂ  el trobo quasi tot gelat. Descanset i foto amb el Vignemale al fons
quina glĂČria. Temps immillorable, caloreta i tot
A punt per tornar a fer via !

Bordegem el llac per la dreta en el sentit de la marxa per una zona amb tradicional risc d’allaus, perĂČ es veu que el tema no pinta perillĂłs. Una vegada superat el llac, les muntanyes es reflexen en la seva part desglaçada. AquĂ­ començo a notar punxades fortes a l’engonal (ingle) quan camino
.el dolor s’aniria incrementant fins a deixar-me mig coix a l’arribar al refugi.

El camĂ­, ara solitari, va pujant de forma suau amb alts-i-baixos per tota la vall. Al ser migdia, i tocar molt el sol, la neu estĂ  en condicions molt dolentes i hi ha trossos on s’agrairien raquetes, perĂČ ja era massa pes
A mig camĂ­ entre el llac i el refugi veiem aquestes impressionants cascades de gel. M’aturo, els hi faig la foto tot feliç
.cent metres mĂ©s enllĂ  descanso i mentre me les miro de nou veig com trenca un tros enorme de la mida d’una persona amb gran soroll i cau enmig del camĂ­ (on havia fet la foto abans). Em quedo blanc i decideixo no fer cap mĂ©s parada sota cascades en desgel
quin poc cap! Son 20 minuts de caminar sota una zona molt exposada i vaig com una bala
desprĂ©s el camĂ­ s’obre molt mĂ©s i no hi ha perill, descobrint-nos de nou la cara nord complerta.

Encara quedava una bona estona fins al refugi amb una part final de molta pujada. El refugi, remodelat, Ă©s genial. Jo no vaig fer foto, perĂČ aquesta n’és una a l’estiu.

Ja tenim la famosa cara nord al complert, amb detalls dels corredors de Chausenque i el Couloir du Gaube. No hi ha paraules.

Arribo cansat, amb molta calor i mig coix a la terrasseta del refugi, on hi Ă©s en Jean-Arnaud amb prismĂ tics prenent el solet i mirant la gent que evoluciona per les canals. Es gira, em veu, somriu i pregunta
. “Tu debes ser Xavi, ÂżDĂłnde vas con esa mochila?” Clar
motxilla per 6 dies, que vols? Jeje

Descanso amb ell i xerrem una estona, admirant la vista. Li comento que vinc mig lesionat i em diu que descansi, que soparem molt bĂ© i que demĂ  a veure com em llevo
. Em canvio, descanso
.som 10 persones al refugi: uns esquiadors francesos, uns espanyols que arriben mĂ©s tard desprĂ©s de fer el corredor oest de la Y, jo i els dos guardes. Un dels francesos parla castellĂ  amb el que ja tenim xerrera fins l’hora de sopar.

A les 19h prenc el que serĂ  el millor sopar en refugi fins la data, consistent en tres plats i
. 2 postres ! Primer caldo de verduretes, desprĂ©s “rollito de primavera” amb salseta de soja picant i de tall
 lasanya cĂșbica ! 6 pisos de lasanya amb carn, formatge, verdures
.amb prou feines me l’acabo quan porten la primera postra: formatge francĂšs i desprĂ©s
.creps de xocolata amb sucre. Dues unitats per persona
.em deixo la Ășltima amb un atac de riure mentre el guarda em pregunta amb un somriure amb la boca si he sopat bé Li responc que aixĂČ Ă©s refugi francĂšs amb menjar espanyol jeje Vistes des de l’habitaciĂł. Un refugi increĂŻble.

Segueixo coix i pel dia segĂŒent planejo intentar el petit Vignemale si tinc la cama bĂ©, perĂČ em llevo igual i em preparo per tornar, no son condicions d’intentar res i s’apropa mal temps pels propers dies, amb el que quedar-me per recuperar-me tampoc Ă©s bona opciĂł. Em despedeixo dels guardes, i els hi comento que tornarĂ© quan estigui millor. Giro cua i abandono el refugi, les vistes, la lasanya
.a un ritme mooolt lent, doncs em fa mal la cama i em queden 3 horetes de tornada amb tot el pes

Arribo a la zona exposada on em trobo els blocs de gel de la cascada caiguts el dia anterior i passo aquesta part quasi corrents, arribant al llac en un bon temps.

Passat el llac, decideixo fer l’ultima part en telecadira doncs vaig quasi coix. DesprĂ©s de 20 minuts arribo al telecadira on es llegeix “Ferme” (tancat) amb unes raons que no arribo a traduir. ConclusiĂł: em queda una horeta de camĂ­ per una pista d’sky llarguissssssima i que a sobre estĂ  mig gelada. Molt bé arribo ja totalment coix, menys mal que Ă©s un dolor que no m’impedeix conduir
7 horetes de tornada i ja soc a casa de nou J

De les 1000 maneres que hi ha de perdre el temps durant 2 dies, aquesta Ă©s la que vaig escollir jo
aixĂČ si, m’emporto un bon record i ganes duplicades de tornar-hi. M’espera 1 mes de repĂČs i alguna que altre visita al fisio, per animal

AixĂČ es tot, os recomano aquesta ruta hivernal si les condicions son bones. Com a toc final, aquesta foto